3 Produktkalkyler – KortSvar
I dette faget skal du kunne uttrykkje deg både skriftleg og munnleg. Det vil seie at du må meistre nokre omgrep og resonnement for å kunne delta i diskusjonar og kunne drøfte aktuelle næringslivsspørsmål.
3.1 – 3.5 KortSvar – Produktkalkyler
- Kalkulasjon
 - Formål med produktkalkyler
 - To prinsipper for priskalkulasjon
 - Påslagsmetoden
 - Selvkostmetoden
 - Avansemetoden
 - Markedsbasert prissetting
 - Kostnadsklassifisering
 - Direkte kostnader
 - Indirekte kostnader
 - Forkalkyle
 - Inntakskost
 - Fortjeneste
 - Selvkost
 - Bruttofortjeneste
 - Bidragsmetoden
 - Dekningsbidrag
 
- Kalkulasjon
    
En beregning som viser hvordan vi kommer fram til prisen på et produkt – et økonomisk resonnement.
 - Formål med produktkalkyler
        
Priskalkulasjon – når prisen ikke er gitt.
Lønnsomhetsvurdering – i når prisen er gitt.
Resultatberegning – budsjettarbeidet.
 - To prinsipper for priskalkulasjon
        
Kostnadsbasert priskalkulasjon
Markedsbasert priskalkulasjon
 - Påslagsmetoden
        
Påslagsmetoden beregner prisen ut fra innkjøpsprisen og multipliserer den med en faktor som skal dekke alle kostnader og gi en rimelig fortjeneste.
 - Selvkostmetoden
        
Selvkostmetoden tar alle kostnadene med i salgsprisen. Den tar med både direkte kostnader og indirekte faste og variable kostnader.
 - Avansemetoden
        
Avansemetoden innkalkulerer avanse i stedet for indirekte kostnader og fortjeneste. Avansen er forskjellen mellom salgsverdien uten mva. og inntakskost. Kalkulasjonsskjemaet er da slik:
Kontant innkjøpsverdi
+ Direkte innkjøpskostnader
= Inntakskost
+ Avanse = Indirekte kostnader + fortjeneste
= Salgsverdi uten merverdiavgift
 - Markedsbadert prissetting
        
Markedsbasert prissetting betyr at bedriften bygger på hva markedet er villig til å betale for produktet.
 - Kostnadsklassifisering
        
Kostnadsklassifisering betyr en innedelig og systematisering av kostnader i ulike kategorier. Vi skiller for eksempel mellom direkte kostnader og indirekte kostnader. Videre skiller vi mellom faste og variable kostnader.
 - Direkte kostnader
        
Direkte kostnader er forbruk som vi kan føre tilbake til et bestemt produkt eller til en bestemt ordre.
 - Indirekte kostnader
        
Indirekte kostnader er felleskostnader fordi de vedrører flere produkter eller ordrer.
 - Forkalkyle
        
En beregning av produktpriser som bygger på forventede kostnader.
 - Inntakskost
        
Inntakskost er summen av kontant innkjøpsverdi pluss direkte innkjøpskostnader.
 - Fortjeneste
        
Fortjeneste er differansen mellom salgsinntekten uten mva. og selvkost.
 - Selvkost
        
Selvkost er summen av inntaktskost og indirekte kostnader.
 - Bruttofortjeneste
        
Bruttofortjeneste er differansen mellom salgsinntekten og varekostnaden.
 - Bidragsmetoden
        
Bidragsmetoden tar utgangspunkt i salgsprisen og tester om bedriften kan oppnå en margin som dekker de indirekte faste kostnadene og fortjeneste.
 - Dekningsbidrag
        
Dekningsbidraget er differansen mellom salgsinntekten og variable kostnader.